رادیوگرافی از دندان های کودکان یکی از نگرانی های والدین می باشد. والدین اکثرا نگران دریافت دوز اضافی و بیش از حد برای کودکان هستند. اما می توانیم این اطمینان را بدهیم که اشعه های دریافتی در رادیوگرافی بسیار کمتر از دوزی است که از طریق خورشید دریافت می کنیم . در کل می توان گفت یکی از روش های تشخیص بیماری های دهان و دندان رادیوگرافی می باشد زیرا بسیاری از بیماری ها را با ارزیابی چشمی را نمی توان تشخیص داد اما با رادیوگرافی می توان آن ها را تشخیص داد. این اطمینان را داشته باشد که این روش تشخیصی کاملا بی خطر است و با کمک آن می توانید مشکلات دهان و دندان کودک خود را به شیوه مناسب تشخیص داده و درمان کنید.

انواع رادیوگرافی دندان

یکی از روش های تشخیص بیماری های دهان و دندان شیری کودکان رادیوگرافی می باشد زیرا بسیاری از بیماری ها با ارزیابی چشمی را نمی توان تشخیص داد اما با رادیوگرافی می توان آن ها را تشخیص داد. تشخیص زودهنگام کلید اصلی صرفه جویی در وقت، هزینه و ناراحتی های غیرضروری می باشد .

رادیوگرافی های دندانپزشکی بخش کوچکی از بدن را در معرض دوز پایینی از اشعه قرار می دهند. یک روپوش سربی برای کودکان، خانم های باردار و خانم هایی که در سنین باروری هستند، توصیه می گردد تا کمک نماید، میزان قرارگیری در معرض اشعه ایکس باز هم بیشتر کاهش یابد . رادیوگرافی های دندانی به دو صورت داخل دهانی و خارج دهانی صورت می گردد .

انواع رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی های داخل دهانی

  • رادیوگرافی بایت وینگ: از این رادیوگرافی برای بررسی تاج دندان های بالا و پایین و حفره های موجود بین دندان ها استفاده می‌کنند.
  • رادیوگرافی پری اپیکال: برای بررسی های بیشتر یک یا دو دندان از این نوع سونوگرافی استفاده می‌کنیم که همه بخش های دندان از تاج تا ریشه ی آن را در بر می‌گیرد.
  • رادیوگرافی اکلوزال: معمولا قوس های دندانی و قرار گیری دندان ها روی هم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رادیوگرافی های خارج دهانی

  • رادیو گرافی پانورامیک: این نوع رادیوگرافی از تمامی دندان های فک بالا و پایین تصویربرداری کرده و از مزایای آن این است که دیگر نیازی به تصویربرداری های متعدد نیست.
  • رادیو گرافی سفالومتری: این نوع رادیوگرافی با نام تصویربرداری ارتودنسی نیز شناخته می‌شود که تمامی نواحی فک و استخوان و دهان و حالت سر را در بر می‌گیرد و بعد از آن مشکلات دندانی ارتودنسی می‌گردد.
  • رادیو گرافی توموگرافی: متفاوت و خاص ترین نوع رادیوگرافی می‌باشد که در آن تصوصری سه بعدی را از دهان ارائه می‌دهد و میزان فضای موجود برای رشد توسط دندان پزشک بررسی می‌گردد.

تعداد دفعات انجام رادیوگرافی دندان کودکان

تعداد دفعات انجام رادیوگرافی دندان با توجه به سلامت دهان و دندان و توسط دندانپزشک کودکان مشخص می شود . در صورتی که فردی بخواهد جهت تشخیص بیماری های دهان و دندان رادیوگرافی انجام دهد ابتدا باید جهت مشاوره و معاینه به دندانپزشک اطفال مراجعه نماید .

موارد استفاده از رادیوگرافی دندان کودکان

از رادیوگرافی در موارد متعددی برای کودکان نظیر ذیل استفاده می شود .

  • پوسیدگی های کوچک بین دندانی یا مخفی شده پشت ترمیم ها
  • بیماری عفونت لثه کودکان و بیماری های استخوانی
  • تشخیص سریع پوسیدگی های دندان در کودکان
  • آبسه ها
  • پوسیدگی دندان شیری کودکان
  • کیست ها
  • حتی تومورها
  • بررسی اندازه فک
  • بررسی پیشرفت دندان های عقل
  • بررسی لق شدن دندان های شیری
  • بیماری های لثه 

اهمیت رادیوگرافی در دندانپزشکی

یکی از مهمترین مزایایی که رادیوگرافی در دندانپزکی دارد، تشخیص بسیاری از بیماری ها می‌باشد. برخی موارد ریشه های دندانی دچار عفونت شده و یا میان دندان ها پوسیدگی هایی رخ می‌دهد که با این تکنیک سریعا قابل شناسایی هستند. با استفاده از رادیوگرافی بررسی خواهند کرد که جوانه دندان دائمی به وجود آمده است یا خیر. همچنین برای بررسی دندان های اضافه ای که گاهی در دهان بعضی کودکان رشد می‌کند، کاربرد دارد.

رادیوگرافی های داخل دهانی

موارد منع استفاده از رادیوگرافی دندان کودکان

رادیوگرافی در صورت وجود بیماری های نظیر ذیل مورد استفاده قرار نمی گیرد .

بهترین سن برای رادیولوژی دندان کودک

سن مناسب برای رادیولوژی دندان کودکان ممکن است متناسب با نیازهای بالینی و مشکلات دندانی هر کودک متفاوت باشد. اما به طور کلی، تصمیم برای رادیولوژی دندان در کودکان باید با توجه به دو عامل زیر اتخاذ شود:

  • نیاز تشخیصی: در مواردی که نیاز به تشخیص بیماری‌ها، عیوب دندانی یا مشکلات ساختاری دندان‌ها وجود دارد، رادیولوژی می‌تواند برای تصویربرداری و تشخیص مشکلات دندانی مورد استفاده قرار بگیرد. ممکن است در برخی موارد این نیاز تشخیصی در سنین پایین برای بررسی مشکلات دندانی توصیه شود.
  • تحمل کودک: برای رادیولوژی دندان کودک، تحمل و همکاری کودک نیز بسیار مهم است. برخی روش‌های تصویربرداری ممکن است نیاز به همکاری و آرامش بیشتری از سوی کودک داشته باشند. بنابراین، سن کودک باید متناسب با توانایی کودک برای تحمل روش و همکاری وی دارد.

در هر صورت، تصمیم نهایی در مورد سن مناسب برای رادیولوژی دندان باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان با توجه به وضعیت مشکلات دندانی و نیازهای خاص کودک شما گرفته شود. او می‌تواند با ارزیابی جامع و بررسی بالینی کودک، تصمیم مناسبی در مورد زمان صحیح رادیولوژی دندان‌های کودک شما بگیرد.

کلام آخر

رادیوگرافی دندان هیچ گونه ضرری برای کودکان به همراه نخواهد داشت، خیلی از والدین تصور می کنند به دلیل وجود اشعه ایکس در رادیوگرافی، انجام این روش تشخیصی می تواند برای بدن کودک آن ها مضر باشد و منجر به بروز بیماری سرطان شود . در صورتی که چنین نیست و میزان اشعه موجود در رادیوگرافی بسیار کمتر از تابش نور خورشید است لذا می توان گفت انجام آن برای کودکان بی عارضه می باشد.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نه + هشت =

تماس سریع