دندان درد نه تنها برای بزرگسالان ناراحت کننده است، بلکه می تواند برای کودکان نیز آزار دهنده باشد. اگر کودک شما از درد دندان شکایت دارد، احتمالاً می خواهید فوراً او را تسکین دهید. اما قبل از شروع مصرف ایبوپروفن، در اینجا آنچه باید در مورد دندان درد در کودکان و بهترین روش مراقبت از آنها بدانید آورده شده است.

دندان درد در کودکان

یکی از مشکلاتی که سبب نگرانی والدین می شود دندان درد در کودکان است . در صورت بروز درد دندان، والدین جویای علت درد دندان و درمان آن بر می آیند . اگر دندان کودک شما درد می کند . بهترین راه ممکن، قبل از اینکه مشکل کودک بدتر شود، مشورت کردن با یک دندانپزشک اطفال است. دندان درد یکی از نشانه های بیماری های دهان و دندان به شمار می آید . زمانی که دندان کودک دچار پوسیدگی دندان شده باشد معمولا با درد همراه خواهد بود . دندان درد همان طور که برای کودکان دردناک است سبب نگرانی والدین هم نیز می شود.

دندان درد در کودکان

در مورد کشیدن دندان کودکان بیشتر بدانید.

علت دندان درد در کودکان

دندان درد علل های متفاوتی دارد که با توجه به علت درد میزان و شدت درد متفاوت خواهد بود . از شایع ترین علت دندان درد در کودکان، پوسیدگی های دندانی می باشد . زمانی که پوشش محافظی دندان در اثر پوسیدگی از بین رفته باشد اولین نشانه در این زمان درد خواهد بود که با مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های سرد و گرم دردی بیشتری احساس خواهد شد .

دیگر علل های دندان درد در کودکان عبارتست از:

• رویش دندان
  • لق شدن دندان
  • شکستگی با تروما دندان
  • لب پریدگی دندان
  • بیماری های لثه
  • آبسه دندان
  • عصب کشی دندان
  • ترک خوردگی دندان
دندانپزشکی کودکان

روش های تشخیص علت دندان درد کودک

در زیر روشهای تشخیص درد دندان آورده شده است:

مراجعه به دندانپزشک: اولین قدم برای درمان دندان درد در کودکان مراجعه به دندانپزشک کودکان است. دندانپزشکی اطفال بر مراقبت از دندان کودکان متمرکز است و دندانپزشکان اطفال به طور ویژه برای تشخیص دندان درد در بیماران جوان آموزش دیده اند. دندانپزشک کودک شما می تواند دندان ها، لثه ها و دهان کودک شما را برای هر گونه علائم عفونت یا پوسیدگی بررسی کند. همچنین ممکن است برای مشاهده بهتر ناحیه دندان درد عکس اشعه ایکس بگیرند.

در برخی موارد، دندان درد کودک شما ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند سینوزیت یا بیماری قلبی باشد. در صورت مشکوک بودن به این موارد ضروری است که دندانپزشک آزمایشاتی را برای اثبات فرضیه خود انجام دهد. بنابراین مهم است که هر یک از توصیه های دندانپزشک خود را دنبال کنید تا دندان درد کودک خود را تسکین دهید.

شناسایی علل بالقوه: چندین علت بالقوه دندان درد در کودکان وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند به شناسایی آنها کمک کند. اینها عبارتند از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه (عفونت)، ترک خوردگی یا شکستگی دندان و وجود حفره در دندان. دندانپزشک اطفال شما می تواند تشخیص دقیقی بدهد تا بتوانید با برنامه درمانی مناسب دندان درد کودک خود را درمان کنید.

در مورد عفونت ریشه دندان کودکان بیشتر بدانید.

تشخیص محل دندان درد

اولین اقدام یافتن محل درد می باشد . در صورتی که کودک می تواند شما را در یافتن درد کمک نماید از او بخواهید تا ناحیه درد را به شما نشان دهد، اما در صورتی که کودک شما کوچک است و نمی تواند به شما کمک نماید بهتر است سعی نماید در دهان کودک به دنبال یافتن تورم و قرمزی بر روی لثه ها و گونه های او یا پوسیدگی های دندان در کودکان باشید . تا بتوانید با تشخیص به موقع راحت تر به درمان دندان درد بپردازیم.

پیشگیری از خراب شدن و دندان درد در کودکان

مراجعه دوره ای به دندانپزشک کودکان را فراموش نکنید و سعی نماید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک جهت چکاپ مراجعه نمایید . به منظور پیشگیری از خراب شدن دندان ها بهتر است کودکان خود را در رعایت بهداشت دهان و دندان کمک نمایید . سعی نماید به کودکان خود آموزش دهید تا از مصرف بیش از اندازه شیرینی جات بپرهیزند . پس از مصرف شیرینی جات استفاده از آب فراوان و رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروری است .

چه موقع باید به دندانپزشک اطفال مراجعه نمود ؟

درمان های موقتی تنها برای مدت زمان بسیار کوتاه درد را تسکین می دهد . بهتر است از درمان های خودسرانه بپرهیزید و در صورت داشتن دندان درد کودک خود را به دندانپزشک اطفال جهت درمان ببرید تا با تشخیص به موقع از شدت بیماری های دهان و دندان بکاهید و درمان زودهنگام صورت گیرد.

درمان دندان درد در کودکان

با انجام این اقدامات می توانید به صورت بسیار موثری دندان درد در کودکان را کاهش دهید.

اقدامات تسکین دندان درد کودک

هنگامی که علت دندان درد فرزندتان را شناسایی کردید، چندین گزینه برای درمان دندان درد وجود دارد. داروها بدون نسخه مانند ایبوپروفن می توانند به کاهش ناراحتی دندان  کودک کمک کنند. همچنین کمپرس سرد روی گونه ممکن است تسکین بخشی داشته باشد.

درمان های طبیعی دندان درد کودک

علاوه بر دارو، چندین درمان طبیعی دندان درد وجود دارد که می توانید برای تسکین دندان درد کودک خود امتحان کنید. شستن دهان و دندان ها با آب نمک می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. خمیر سیر که مستقیماً روی دندان آسیب دیده اعمال می شود نیز می تواند به تسکین علائم دندان درد کمک کند.

درمان های دندانپزشکی دندان درد کودک

بسته به علت دندان درد، کودک شما، ممکن است نیاز به درمان های دندانپزشکی گسترده تری داشته باشد. اگر پوسیدگی دندان منجر به دندان درد شود، دندانپزشک شما ممکن است بتواند دندان را پر کرده و آن را به حالت اولیه بازگرداند. برای دندان های شکسته یا ترک خورده، ممکن است درمان تاج دندان یا کانال ریشه توصیه شود.

اقدامات دندانپزشک اطفال چه خواهد بود؟

در ابتدا، دندانپزشک میزان آسیب دندان کودک را مشخص می کند سپس به رفع علت دندان درد یا پوسیدگی دندان کودک می پردازد .

هشدار ها و نتیجه گیری

در صورتی که کودک شما همراه با دندان درد تب و تورم بسیار شدید داشت، بهتر است به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید . همچنین در صورتی که دندان درد کودک شما بیش از 24 ساعت طول کشید بهتر است با دندانپزشک کودکان مشورت نمایید . از مصرف خودسرانه دارو ها و مواد بی حسی پیشگیری نمایید .

در نهایت باید گفت برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان به رعایت بهداشت دهان و دندان به کودک خود کمک نمایید و برای آموزش صحیح مسواک زدن می توانید با دندانپزشک کودکان مشورت نماید تا نحوه صحیح مسواک زدن را به کودک شما آموزش دهند . مراجعه منظم و دوره ای در طول سال می تواند از بروز بیماری های دهان و دندان جلوگیری نماید.