در گذشته افراد به دندان های کودکان اهمیت نمی دادند اما در حقیقت ، دندانهای کودکان دارای اهمیت هستند. اگر دندان ها در کودک خوب و سالم باقی بمانند، مسیر را برای داشتن دندان هایی سالم در بزرگسالی هموار می کنند. و در حقیقت شما با کمک به کودکان برای مراقبت صحیح از دندان های خود، عادت هایی را به آنها آموزش می دهید که در تمام زندگی آنها ماندگار خواهد ماند.

هنگامی که یک نوزاد به دنیا می آید، اولین مجموعه دندان هایش دقیقا در زیر لثه ها وجود دارند. در آمدن اولین دندانهای کودک یک زمان هیجان انگیز است! دندانهای جلویی معمولاً بین شش تا دوازده ماهگی از لثه ها بیرون می آیند. طی 2 سال آینده هم سایر دندانهای کودک ظاهر می شوند. در زمان 3 سالگی، تمام 20 دندان کودک در آمده اند. وجود این دندان ها برای غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن بسیار مهم هستند.

ریحانه خانم دوست داشتنی در مطب دندانپزشکی👩

نکاتی برای سلامت دندان کودکان

هنگام خرید سعی کنید نوشیدنی های بدون قند برای کودکان بخرید. لازم نیست آب میوه های مخصوص بخرید، می توانید آبمیوه های طبیعی برایشان تهیه کنید. برای نوزادان بسیار کم سن هم شما باید آبمیوه را با مقدار زیادی آب جوشیده خنک مخلوط کنید.

غذاهای حاوی قند و شکر می توانند بدترین دشمن برای دندان باشند. مصرف غذاها و نوشیدنی های قندی بیش از حد غالباً دندان را در معرض پوسیدگی قرار می دهد. این امر به ویژه هنگامی که دندانهای کودک ظاهر می شوند (حدود 6 ماه اول) اهمیت دارد.

بهترین راه مراقبت از دندان کودکان، دادن مواد غذایی به کودک است که به رشد و نمو کودک کمک می کند. می توانید از غذای هرمی به عنوان یک راهنما استفاده کنید – غذاهای زیادی را از پایین هرم و غذاهای کمتری را از بالای هرم انتخاب کنید. می بینید که غذاهای قندی در بالای هرم قرار دارند.

با شیشه خوراندن

هرگز از طریق شیشه شیر به کودکان نوشیدنی های شیرین ندهید. این کار می تواند برای زمانی که دندان های کودک ظاهر شد، مضر باشد. سعی کنید اجازه ندهید کودک عادت به خوابیدن با شیشه شیر در شب یا در طول روز کند. از شیشه شیر کودک باید برای تغذیه استفاده شود – نه به عنوان پستانک.

کودک می تواند در 6 ماهگی از فنجان استفاده کند و در 12 ماهگی از بطری آب استفاده کند. به مقدار کافی آب جوشانده و حدود 1 پیمانه شیر هر روز به او بدهیدد.

دندان در آوردن کودکان

بعضی نوزادان هنگام دندان درآوردن دچار درد در لثه ها می شوند که این عامل می تواند موجب بدخوابی یا بد غذا شدن آنها شود، همچنین ممکن است مشکلاتی در هضم غذا برایشان ایجاد شود بنابراین در این زمان توصیه می شود به دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید، همچنین می توانید از حلقه های دندان برای جویدن آنها استفادهه کنید البته مطمئن شوید به اندازه کافی بزرگ و نرم هستند تا احتمال خفگی پیش نیاید.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

پستانک

همه كودكان به پستانك نياز ندارند. اما اگر احساس می کنید کودک به پستانک احتیاج دارد ، مهم است که از طراحی صحیح آن اطمینان حاصل کند. پستانک ارتودنسی یکی از مناسب ترین انواع است. فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید و در اسرع وقت از کودک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است اثرات طولانی مدت در رشد دندانهای کودک ایجاد نماید. هرگز پستانک را در مایع قند (عسل ، مربا یا داروهای شربتی) فرو نکنید تا کودک را به استفاده از آن ترغیب کنید.

مکیدن انگشت شست

نوزادان از مکیدن بعضی چیزها – از جمله انگشت شست خود – لذت زیادی می برند. در این صورت هیچ آسیبی به آنها وارد نمی شود و معمولا خودشان پس از مدتی این کار را ترک می کنند، انتظار می رود این کار تا قبل از 4 سالگی کنار گذاشته شود. اما در صورتی که پس از 4 سالگی به این کار ادامه دهند ممکن است در شکل گیری دندان هایشان مشکلاتی رخ دهید بنابراین در چنین مواقعی بهتر است آنها را کمک کنید تا این عادت را کنار بگذارند. به یاد داشته باشید که مکیدن احساس رضایت و امنیت در کودکان ایجاد می کند بنابراین آنها را به انجام کارهای دیگر ترغیب کنید.

آسیب دندان ها

هنگامی که کودکان در حال یادگیری راه رفتن هستند، احتمال دارد که دندانها یا دهانشان آسیب ببیند. در چنین صورتی باید او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. دندانپزشک قادر به انجام پرتونگاری و تصمیم گیری در مورد انجام کارهای لازم خواهدبود.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 15 + نه =

تماس سریع