پیشگیری از پوسیدگی دندان

علیرغم تفاوت های ساختاری و ژنتیکی در ساختمان دندان افراد مختلف که افراد را از لحاظ میزان درگیری به پوسیدگی متفاوت می سازد، روش های متعددی جهت کاهش ایجاد پوسیدگی وجود دارد که مسلما فرد در معرض پوسیدگی کمتری قرار خواهد داد .

کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

فلوراید در ترکیبات متفاوت و به اشکال مختلف در دسترس می باشد . جدا از وجود فلوراید در ترکیب برخی از مواد غذایی (چای و …) ترکیبات سنتتیک آن نیز جهت کنترل و کاهش پوسیدگی به صورت های مختلف قابل استفاده است . به طور کلی فلوراید به صورت موضعی و سیستمیک می تواند تجویز شود .

استفاده موضعی از فلوراید

مبنای این روش تماس موضعی فلوراید با دندان ها است . تا برپایه خصوصیت های فلوراید، واکنش تولید اسید کاهش یابد، با کاهش کشش سطحی مینا، تجمع پلاک کمتر گردد و با بافرینگ محیط، اسیدهای موجود در حفره دهان خنثی گردند . خمیر دندان شایعترین فرم موضعی فلوراید مورد استفاده است . دهان شویه ها، ژل و وارنیش فلوراید فرم های مختلفی از فلوراید هستند که در مصادف موضعی کاربرد دارند .

در استفاده موضعی از فلوراید باید دقت داشت که بلع فلوراید به حداقل برسد تا از خطر مسمومیت با فلوراید اجتناب شود . در استفاده از ژل فلوراید توسط دندانپزشک کودکان موقعیت قرار گرفتن بیمار، ساکشن قوی، استفاده از رل پنبه و … مثال هایی از این اقدامات هستند .

عدم توصیه دهان شویه در کودکان زیر 5 سال نیز به دلیل ناتوانی آن ها در غرغره کردن و احتمال بلع فلوراید است . با وجود اینکه بعضی از کودکان منفعت بیشتری از استفاده موضعی فلوراید می گیرند (مثلا کودکان با تماس های بسته) هیچ کنتر اندیکاسیونی در استفاده موضعی از فلوراید وجود ندارد با این حال چون دفع فلوراید عمدتا از طریق کلیه ها می باشد، در بیماران با مشکلات کلیوی احتیاط بیشتری جهت کاهش بلع باید صورت گیرد .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

فرم های مختلف فلوراید و روش استفاده

ژل

استفاده از ژل فلوراید عمدتا در مطب و توسط دندانپزشک صورت می گیرد . گرچه ژل با غلظت کم، جهت مصارف خانگی نیز وجود دارد . این ژل درمانی به طور معمول در کودکان بالای 3 سال انجام می شود . روش استفاده بدین صورت است که ابتدا کوادرانت مورد نظر با پوار هوا خشک و با رول پنبه ایزوله می شود . سپس با کمک سواب پنبه ای یا اسفنجی ژل، تمام سطوح در دسترس دندان را آغشته می کند . با کمک نخ دندان ژل وارد سطوح پروگزیمال می شود . بعد از مدت 4-2 دقیقه همین عمل بر روی کوادرانت های دیگر تکرار می شود . ژل اضافی پس از پایان کار با پنبه برداشته شده و از بیمار خواسته می شود آب دهانش را به مدت 10 – 5 دقیقه بیرون بریزد و به مدت نیم ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کند . نیم ساعت پس از اتمام درمان، خوردن یک لیوان شیر به کودک توصیه می شود . کلسیم موجود در شیر به صورت رقابتی مانع از جذب فلوراید بلعیده شده می شود .

دهانشویه

دهانشویه در دو غلظت مختلف جهت استفاده روزانه و هفتگی موجود می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

منبع : کتاب نکات کاربردی در دندانپزشکی کودکان

گردآوری و تالیف: دکتر فائزه قادری

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نوزده − 6 =

تماس سریع