بیماری های لثه در کودکان

بیماری های لثه یا اصطلاحا پریودنتال بیماری هایی است که در بافت لثه و استخوان های اطراف دندان ممکن است رخ دهد.بیماری لثه براثر تجمع پلاک میکروبی روی دندان ها براثر عدم مسواک زدن و عدم بهداشت دهان و دندان رخ می دهد بیماری لثه در کودکان بسیار شایع بوده و نوع شایع آن در کودکان التهاب لثه یا ژنژیویت مضمن می باشد .

علائم و نشانه های بیماری لثه کودکان

• بوی بد دهان
  • قرمز شدن و متورم شدن لثه (به طور معمول رنگ لثه صورتی کمرنگ می باشد که در صورت بیماری به تدریج رنگ آن به قرمز متمایل شده و ملتهب می شود )
  • خونریزی لثه (این خونریزی ممکن است به صورت عادی باشد یا بر اثر مسواک زدن و یا غذا خوردن باشد )
  • تحلیل لثه (لثه ها از سطح دندان ها عقب تر رفته و در مواقعی ریشه دندان قابل مشاهده است )

انواع بیماری های لثه در کودکان

ژنژیویت مزمن : این بیماری لثه در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک نزدن ایجاد شده و نشانه های آن خونریزی،التهاب و قرمز شدن لثه است.در این مرحله با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان این عارضه به راحتی برطرف می شود و در صورت رعایت نکردن آن باعث پیش روی بیشتر بیماری و جمع شدن پلاک ها و جرم بر روی دندان شده و مرحله بعدی از پیشرفت بیماری یعنی پریودنتیت را ایجاد می کند.

پریودنتیت تهاجمی  : همانطور که در بالا گفته شد، اگر ژنژیویت درمان نشود به فاز بعدی بیماری لثه می رویم که پریودنتیت می باشد.پریودنتیت تهاجمی حتی ممکن است کودکانی که به ژنژیویت مبتلا نشده اند را نیز درگیر کند.که معمولا دندان های اسیاب اول و پیش را درگیر می کند.مشخصه این بیماری می تواند تخریب شدید دندان ها و استخوان فک باشد.که معمولا در نوجوانان و جوانان دیده می شود.در این عارضه به طور کلی تشکیل پلاک های میکروبی و جرمی بسیار کم است.

پریودنتیت تهاجمی عمومی :این عارضه با تجمع پلاک ها و جرم بر روی دندان ها همراه بوده و معمولا باعث لق شدن دندان و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

توصیه هایی به والدین برای پیشگیری از ابتلا کودکان به بیماری های لثه ای

به بهداشت دهان و دندان کودکانمان و به علائم و نشانه هایی که ممکن است برای دهان و دندان کودکانمان رخ دهد توجه نماییم و در زمان مناسب به این علائم رسیدگی نماییم.درمان زود هنگام از صرف هزینه های بیشتر و گذاشتن زمان بیشتر و اذیت شدن کودکمان وایجاد فازهای پیشرفته تر بیماری جلوگیری خواهد کرد.

• به محض رویش دندان فرزندمان مسواک زدن برای اورا فراموش نکنیم وبعد از ۱۲ ماهگی می توان از خمیر دندان استفاده کرد.
  • خودمان نیز هرگز این عادت را فراموش نکرده و یک الگوی خوب برای فرزندمان باشیم .
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کرده و در صورت توصیه دندان پزشک،جرمگیری دندان را انجام داده و از سلامت دندانها مطمن شوید.

آیا دهان شویه ها برای عفونت لثه مناسب است؟

اگر دندان پزشک تشخیص دهد که دهان شویه ها برای  جلوگیری از تجمع پلاک ها مفید است استفاده از دهان شویه را توصیه می کند پس لازم است درباره نوع دهان شویه و طریقه مصرف آن با دندان پزشک مشورت کنید.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

درمان بیماری لثه کودکان :

دهان مملو از باکتری است،باکتری ها با بزاق ترکیب شده و یک لایه‌ی چسبناک روی دندان‌ها ایجاد می کند که همان پلاک است.حال بامصرف غذا و نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات  (یعنی غذاهای شیرین و نشاسته‌ای)، باکتری‌های موجود در پلاک‌ها کربوهیدرات‌ها را به انرژی مورد نیاز خودشان تبدیل می‌کنند و در همان زمان اسید هم تولید می‌کنند. به مرور زمان، این اسید شروع به تجزیه‌ی سطح دندان کرده و باعث پوسیدگی می شود. باکتری‌های دیگر درون پلاک‌ها هم ممکن است لثه را تحریک کنند وباعث التهاب و زخم شوند.حال برداشتن این پلاک ها با مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان،  در مرحله ابتدایی به راحتی می تواند پلاک های سطح دندان را برطرف نماید.اما در فاز بعدی پیشروی و رسیدگی نکردن به آن ها، این پلاک ها تبدیل به ماده ای به نام تار تار روی دندان شده که بسیار سخت می باشد و فقط با استفاده از ابزار های دندان پزشکی قابل برداشتن است.

پس درمان بیماری های لثه بسته به نوع بیماری و شدت و خفیف بودن آن ممکن است با یک جرمگیری ساده و یا ممکن است با جراحی برطرف شود .

اهمیت بهداشت دهان و دندان در نوجوانی

تغییرات هورمونی یکی از عوامل خطر بروز بیماری های لثه ای است. در این دوران افزایش سطح هورمون ها  موجب افزایش گردش خون در لثه ها می شود که ممکن است باعث حساسیت در لثه ها شود که منجر به واکنش بیشتر نسبت به هرگونه تحریک از جمله ذرات موادغذایی و گلاک خواهد شد.در طول این مدت، لثه‌ها ممکن است متورم، قرمز و حساس شوند.

درباره drazarnoosh