دندان شیری کودکان به چه علت به مراقبت نیاز دارد؟ دندان های شیری کودکان از چند سالگی می افتند؟ دیر افتادن دندان شیری کودک چه عوارضی دارد؟ دندان های کودک که تحت عنوان دندان های شیری شناخته می‌شوند برای نوزادان و کودکان نوپا همانند دندان های دائمی برای بزرگسالان دارای اهمیت بالایی هستند. دندان های شیری کودک افزون بر کمک به کودک برای راحت‌تر جویدن غذا، در صحبت کردن بهتر و تلفظ صحیح کلمات توسط کودک نیز موثر بوده و همچنین نقش مهمی در شکل‌گیری و رشد استخوان فک خواهند داشت. به همین دلیل حفظ سلامت دندان‌های شیری، مرحله بسیار مهمی در رشد کودکان بوده و در این مقاله، به بررسی اهمیت دندان‌های شیری، روش‌های حفظ آن‌ها و اهمیت مراقبت از آن‌ها خواهیم پرداخت.

دندان شیری کودکان

عملکرد دندان شیری کودکان

دندان‌های شیری عملکردی مشابه دندان‌های اصلی داشته و ضمن کمک به کودک برای جویدن غذا، فضا و بستر مناسبی برای رشد دندان‌های دائمی آماده می‌کند. دندان کودک در داخل دهان او باقی می‌ماند تا زمانی که دندان دائمی، در حال رشد زیر آن بوده و آماده خارج شدن از لثه‌ها باشد. با توجه به فشار دادن دندان های دائمی، دندان شیری لق شده و در نهایت می‌افتد که در این حالت، زمان افتادن دندان های شیری مهم خواهد بود. عادت های ساده و موثری از جمله مسواک زدن منظم، تغذیه سالم و … می تواند مشکلات مربوط به دهان و دندان کودکان را از بین ببرد. جنس دندان‌های شیری با دندان‌های اصلی متفاوت بوده و در صورت بروز پوسیدگی، در زمان سریع‌تری به پالپ دندان‌ها رسیده و به درمان ریشه نیاز خواهد داشت.

  1. گاز زدن و جویدن

مهم‌ترین عملکرد دندان های شیری این است که به کودک در جویدن و خوردن غذاها کمک می‌کند.

  1. تغذیه

کودکان برای رشد کامل نیاز به انواع مختلفی از مواد مغذی دارند و در نتیجه باید غذاهای متنوعی مصرف کنند. در صورتی که دندان های شیری نامناسب یا محدود باشند، ممکن است کودک نتواند برخی از غذاها را جویده و مصرف کند. بنابراین دندان‌های شیری می‌تواند به هضم و جذب مواد مغذی نیز کمک کند.

  1. صحبت کردن

در صورتی که دندان های شیری مناسب و در موقعیت صحیح خود باشند باعث می شوند تا کلمات توسط کودک به طور صحیح و واضح تلفظ شوند.

  1. رشد استخوان فک و عضلات صورت

دندان های شیری برای رشد عضلات صورت و استخوان های فک مهم هستند. از طریق جویدن، عضلات صورت ورزش می‌‎کنند و این مساله به نوبه خود به رشد استخوان‌های فک کمک می‌کند.

  1. سلامت خوب دهان و دندان

پوسیدگی دندان شیری کودکان ممکن است باعث شروع بیماری پریودنتال شود که به دلیل آن می‌تواند سبب تحلیل لثه‌ها و در نهایت استخوان شود. از بین رفتن زود هنگام دندان های شیری باعث ایجاد مشکلات بسیاری در سلامتی برای دندان دائمی می‌شود. کودک خود را در مورد مراقبت های روزانه دهان خود آموزش دهید. همچنین، پس از وعده‌‎های غذایی به وسیله پارچه‌های نرم، مرطوب و تمیز به آرامی لثه های نوزاد خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: دیر افتادن دندان شیری کودکان

زمان افتادن دندان شیری کودک

هنگامی که دندان‌های شیری تحت فشار دندان‌های دائمی برای خروج از لثه قرار می‌گیرند، آماده افتادن می‌شوند. لق شدن دندان شیری و آمادگی آن برای افتادن، نشان‌دهنده رشد دندان‌های دائمی به سوی دهان است که باعث ایجاد فشار به ریشه دندان‌های شیری می‌شود.

ریشه دندان‌های شیری ضعیف‌تر از دندان‌های دائمی بوده و با این فشار، در زمان کوتاهی تحلیل رفته و لق خواهد شد. بنابراین، تا زمانی که دندان‌های دائمی آماده خروج از لثه نشوند، دندان‌های شیری در جای خود باقی می‌مانند.

بهترین زمان برای افتادن دندان‌های شیری در کودکان حدود ۶ تا ۷ سالگی بوده و اگر در زمانی زودتر یا دیرتر بیفتند، می‌توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشک اطفال، علت این موضوع را بررسی کنید.

نکات بیشتر درباره دندان های شیری 

به طور معمول، یک کودک 20 دندان شیری دارد که در هر زمانی بین 6 ماهگی تا 1 سالگی ظاهر می‌شود. دندان شیری کودکان تا 3 یا 4 سالگی رشد می‌کند. هنگامی که دندان های دائمی آماده بیرون آمدن هستند، دندان های شیر می افتند تا فضای کافی برای دندان های دائمی ایجاد شود. افتادن دندان شیری کودکان از سن 6 سالگی با افتادن 2 دندان جلویی پایین آغاز شده و در سن 10 تا 13 سالگی، یک کودک تمام دندان های شیری خود را از دست داده است.

اولین مراجعه به دندانپزشکی کودکان برای مراقبت از دندان های شیری بهتر است بلافاصله پس از افتادن اولين دندان شیری يا قبل از درآمدن اولین دندان دائمی باشد. همچنین این مساله اهمیت دارد که کودک درباره بهداشت دهان و دندان خود هر چه زودتر آموزش ببیند. هنگامی که دندان های شیری می‌افتند، کودک دچار مشکلاتی مانند افزایش خارش، درد لثه، از دست دادن اشتها و اختلال در خواب می‌شود. برای تسکین، کودک سعی می‌کند تا انگشتان یا اسباب‌بازی‌های خود را بجود. به همین دلیل باید مراقب باشید تا کودک اشیای کثیف را نجود زیرا ممکن است باعث بیماری‌هایی مانند اسهال و تب شود. در اسرع وقت باید لثه کودک خود را تمیز کنید. تا یک سالگی، از یک پارچه نرم و تمیز برای تمیز کردن لثه ها به آرامی استفاده کرده و پس از آن نیز، می‌توانید از یک مسواک کودک نرم، استفاده کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 4 + 4 =

تماس سریع