چرا باید از دندان های شیری مراقبت کنیم؟ مراقبت از دندان های شیری کودکان چه اهمیتی دارد؟هر کودکی در کل باید بیست عدد دندان شیری در بیاورد و تعداد دندان شیری هر فک ده عدد خواهد بود. رشد دندان‌های شیری معمولا از شش ماهگی آغاز شده و تا سه سالگی ریشه‌های دندان‌ها تکمیل می‌شود. لزوم مراقبت از دندان های شیری، حفظ فضای لازم برای رشد دندان های دائمی وظیفه دندان های شیری است.  در این مقاله قصد داریم به مطالب بیشتری در این مورد و شیوه‌های پیشگیری از آن بپردازیم.

مراقبت از دندان های شیری

اهمیت حفظ و مراقبت از دندان های شیری

افتادن زود هنگام دندان شیری کودکان سبب بروز مشکل در جویدن، صحبت کردن و همچنین وسعت قوس دندانی شده و همچنین دندان های‌دائمی را در آینده نامرتب می‌کند که باید درمان ارتودنسی در مورد آن انجام شود. اگر از دندان شیری کودک مراقبت نشود، عفونت ایجاد شده و گسترش پیدا می‌کند. عفونت دندان شیری، دندان‌های دائمی مجاور و بافت لثه نواحی دورتر را درگیر می‌کند. همچنین، این عفونت وارد خون شده و مشکلات دیگری را برای کودک به دنبال خواهد داشت. از این رو حفظ و مراقبت دندان های شیری و جلوگیری از افتادن زودتر آن‌ها اهمیت پیدا خواهد کرد.

معمولا تا شش ماه زودتر برای کشیدن دندان های شیری مجاز هستیم که دندان شیری را بکشیم. اگر دندانی شیری آبسه و عفونت کرده بود در این صورت باید آن دندان کشیده شده ولی باید از فضا نگهدارنده‌ها به عنوان جایگزین استفاده شود. در این صورت آن فضا حفظ می‌شود و می‌توان آن دندان را حفظ کرد. پس این کار انجام می‌شود تا کودک نیاز به ارتودنسی پیدا نکند.

بنابراین بهتر است والدین توجه لازم به دندان های شیری کودک خود داشته باشند و به آن‌ها رسیدگی کنند. در صورتی که پوسیدگی دارد آن را درمان کنند و تا زمان افتادن دندان شیری آن را حفظ کنند و در دهان باقی بماند تا از ایجاد اختلال پیشگیری شود.

ترمیم دندان شیری کودکان

دندان های قدامی فک بالا اغلب بیشترین دندان‌هایی هستند که در اثر پوسیدگی دندان شیری کودکان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ضایعات اولیه به صورت نواحی سفید گچی در حاشیه لثه است که سریعا تغییر رنگ داده و گسترش پیدا می‌کند و منجر به درگیری زودرس عصب دندان می‌شود. این دندان‌ها تاثیر بالایی در زیبایی صورت داشته و همچنین از دست رفتن این دندان‌ها باعث موقعیت غیر طبیعی زبان، عدم تعادل عضلات، اختلالات تکلمی، ایجاد و گسترش عادات غیرتغذیه‌ای مانند مکیدن انگشت و عادات تنفسی دهانی می‌شود.

ترمیم دندان‌های قدامی کودکان با مواد همرنگ جایگزین علاوه بر حفظ زیبایی و کمک به شکل‌گیری اعتماد به نفس کودک به حفظ رژیم غذایی و صحبت کردن صحیح کودک نیز کمک شایانی می‌کند‌.

راه های پیشگیری از افتادن زود هنگام دندان های شیری کودکان

برای پیشگیری از افتادن زود هنگام دندان‌های شیری کودکان، اقدامات و روش‌‌های مراقبتی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • تغذیه مناسب: داشتن تغذیه‌ای سالم و مناسب، در مراقبت و جلوگیری از زود افتادن دندان‌های شیری کودکان اهمیت بسیاری دارد. مواد غذایی غنی از کلسیم شامل شیر، پنیر، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها و … ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت دندان کودکان را تامین کرده و به دوام و استحکام بیشتر آن‌ها به خوبی کمک می‌کند.
  • محدود کردن مصرف مواد قندی و شیرینی‌جات: مواد قندی و شیرینی‌جات به دندان‌ها آسیب رسانده و موجب زودتر افتادن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل بهتر است مواد قندی و شیرینی‌جات را به صورت کنترل شده در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید.
  • شستشوی منظم دندان‌ها: مسواک زدن و تمیز کردن منظم دندان های کودک، به حفظ سلامت دندان‌های شیری کودکان کمک کرده و از زودتر افتادن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.
  • استفاده از فلوراید: فلوراید نیز موجب تقویت دندان کودکان شده و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. اما بهتر است در مورد شیوه و میزان مصرف آن با توجه به سن و شرایط کودک خود حتما با بهترین دندانپزشک اطفال مشورت کنید.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک: انجام معاینات لازم برای بررسی وضعیت دهان و دندان کودک در فواصل زمانی مشخص اهمیت بالایی در حفظ سلامت آن‌ها و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی خواهد داشت.

افزون بر موارد و نکات گفته شده، لازم است تا از برخی کارها و عادات کودکان مانند وارد کردن اجسام خارجی به داخل دهان که موجب آسیب به دندان‌های شیری و زودتر افتادن آن‌ها می‌شود نیز، جلوگیری کنید.

با اجرای این اقدامات، می‌توانید از زود افتادن دندان‌های شیری کودکان جلوگیری کنید و به حفظ سلامت دهان و دندان‌های آن‌ها کمک کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 15 − دو =

تماس سریع