عصب‌ کشی دندان کودکان در چه مواردی انجام می‌شود؟ عصب کشی دندان کودک سه ساله در چه مواردی لازم است؟ عصب کشی دندان دائمی کودکان چه مزایا و معایبی دارد؟ عصب کشی دندان کودکان چه هزینه ای در بر دارد؟

عصب‌ کشی دندان کودکان در قسمتی به نام پالپ یا مغز دندان که عصب در آن وجود دارد انجام می‌شود. این قسمت دارای رگ‌های خونی بوده که مواد لازم و اکسیژن را به دندان‌ها می‌رساند. در صورتی که پالپ آسیب دیده و یا عفونت کند، به عصب کشی یا درمان ریشه دندان کودکان نیاز خواهد بود. عصب کشی دندان در کودکان نیز انجام می‌شود. این درمان حتی برای ترمیم ریشه دندان شیری نیز استفاده خواهد شد، مگر در صورتی که زمان افتادن دندان باشد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد عصب کشی دندان کودکان بدانید.

دلایل عصب کشی دندان در کودکان

عصب کشی دندان کودک به دلایل زیر ممکن است انجام شود:

  • آبسه دندان کودک
  • شل شدن دندان آسیب‌دیده
  • پوسیدگی دندان و عفونت شدید
  • حساسیت شدید دندان کودک به گرم و سرد شدن
  • وجود التهاب، تورم و یا قرمزی در اطراف دندان آسیب‌دیده
  • درد مداوم و شبانه دندان و درد هنگام جویدن غذا و یا لمس کردن آن
  • شکستگی دندان کودک در صورتی که پالپ دندان را تحت تاثیر قرار داده باشد.
  • وجود پوسیدگی‌های عمیق در نزدیکی عصب دندان که با رادیوگرافی مشخص می‌شود.

عصب کشی دندان کودکان در حالت کلی هنگامی ایجاد می‌شود که پوسیدگی ایجاد شده از مینای دندان فراتر رفته و تا ناحیه عصب دندان، گسترش پیدا کند.

دلایل عصب کشی دندان کودک

اهمیت عصب کشی دندانهای شیری کودکان

از آنجائیکه دندان های شیری نقش مهمی در رویش دندان های دائمی دارند نگهداری و مراقبت از آنها در درجه اول قرار دارند . معمولا دندان های شیری در سنین 6 تا 12 سالگی می افتند . دندان های شیری فضای مناسبی برای رویش دندان های دائمی ایجاد می کنند بنابراین در صورت عفونت یا پوسیدگی باید درمان صورت گیرد و در صورتی که عصب کشی یا درمان ریشه موثر نبود باید دندان ها را با داشتن شرایط خاص کشید . اینکه والدین توجهی به آن نمی کنند و دلیلشان اینست که در نهایت دندان شیری می افتد تصور اشتباهی است زیرا در صورت عدم درمان نه تنها رویش دندان دائمی را دچار اختلال می کند بلکه ممکن است به سایر دندان ها و لثه آسیب جدی بزند.

همچنین کودک با از دست دادن دندان شیری در خوردن غذا و صحبت کردن دچار مشکل می شود . دندان شیری در صورتی که دچار پوسیدگی شده و بیافتد ، سایر دندان ها به فضای خالی منحرف شده و جای آنها را پر می کنند در نتیجه رویش دندان دائمی یا مسدود شده یا به صورت کج رشد می کند که به تدریج دندان ها به روی هم می افتند و در آینده کودک برای منظم کردن آنها باید ارتودنسی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی دندان کودکان 

تفاوت عصب کشی کودکان با بزرگسالان

در بزرگسالان، با بررسی های دندانپزشک زمانی که پوسیدگی به عصب رسیده باشد بدلیل تجمع باکتری و تشدید پوسیدگی در دندان های اطراف، عصب کشی صورت می‌گیرد. در عصب کشی بزرگسالان، در تاج دندان، سوراخی ایجاد می‌کنند تا به ریشه دسترسی پیدا کنند. در مرحله بعد، عصب های آلوده را حذف و از دندان تخلیه می‌کند.

اما در کودکان اینگونه نیست زیرا دندان های شیری از 6 سالگی به بعد می‌افتد و این به دلیل تحلیل ریشه دندان ‌های شیری می‌باشد. اگر در این دندان ها عصب کشی  دائمی انجام شود، جایگزینی دندان دائمی به تعویق می‌افتد. همچنین عصب کشی در کودکانی که دندان های دائمی دارند نیز باید حتما توسط بهترین دندانپزشک اطفال انجام شود که به ریشه های در حال رشد نیز آسیبی وارد نشود.

در واقع یکی از دلایل مهمی که والدین باید کودکان را حتما تحت نظر دندانپزشک کودکان نگه داشته و از دندانپزشک بزرگسالان برای درمان مشکلات دندانی کودک خود استفاده نکنند، نیز مورد فوق الذکر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: روکش دندان در کودکان 

عوارض عدم عصب کشی دندان کودک

بعضی والدین پوسیدگی دندان شیری را جدی نگرفته و تصور دارند که به دلیل افتادن این دندان حتما از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

باید دانست که دندان های شیری از مهم ترین عضو دندان کودکان بوده و پوسیدگی این دندان ها به سرعت به زیر ناحیه خود، به دندان دائمی و به دندان های دائمی اطراف انتقال می‌یابد. اکثر والدین از این مسئله تحت عنوان ژنتیک دندان بد و خراب یاد می‌کنند و این اشتباه است.

انواع عصب کشی دندان در کودکان

در ادامه انواع روش های عصب کشی دندان کودک آورده شده است.

  1. درمان پالپ زنده برای دندان شیری

در این نوع درمان قسمتی از پالپ از تاج دندان شیری خارج شده ولی از ریشه برداشته نمی شود.  در این مورد بالای پالپ دچار آسیب شده است و همین قسمت از دندان خارج می شود . پالپ سالم با مواد مخصوصی برای محافظت پوشانده می شود و سپس روکشی از جنس فولاد ضد زنگ روی ان قرار می گیرد . این پوشش موقتی است و تا رشد کامل ریشه دندان در پالپ قرار می گیرد . از این روش برای تسریع در روند ریشه دندان دائمی نیز استفاده می شود. انجام این درمان داری شرایطی می باشد از جمله عدم وجود آبسه یا تورم در دندان و شل نبودن دندان می باشد . این درمان به روش های مختلفی انجام می شود که شامل :

  • درمان محافظتی: در صورتی که دندان دچار پوسیدگی شده باشد و آسیبی به پالپ نرسد از این روش درمانی استفاده می شود . در ابتدا قسمت پوسیده شده خارج شده و قبل از پرکردن دندان ، نوعی ماده برای محافظت از دندان قرار می گیرد.
  • پوشش غیر مستقیم: در صورتی که پوسیدگی دندان به قدری شدید می باشد که نزدیک به پالپ شده است ولی آسیبی به ان نزده است با استفاده از این روش قسمت زیادی از پوسیدگی خارج می شود و پانسمانی نزدیک پالپ قرار می گیرد و سپس پرکردن دندان انجام می شود . این کار برای پیشگیری از پوسیدگی پالپ دندان می باشد.
  1. درمان پالپ مستقیم برای دندان شیری

در اثر پوسیدگی یا عفونت قسمتی از پالپ دچار آسیب شده و در معرض محیط قرار می گیرد .برای محافظت از پالپ و پیشگیری از آسیب بیشتر موادی در روی ان قرار داده می شود . این پوشش مانند دندان طبیعی دارای اثر دائمی نخواهد بود و در معرض آسیب احتمال می باشد . بنابراین باید تحت نظر دندانپزشک متخصص قرار گیرد .

  1. درمان غیرزنده پالپ

در صورتی که تمام پالپ در اثر پوسیدگی یا عفونت دچار آسیب شده باشد از روش درمان غیر زنده پالپ یا درمان کانال ریشه همه پالپ از ریشه و تاج دندان خارج می شود. سپس داخل دندان تخلیه شده و توسط ماده مخصوصی پر می شود. سپس روکشی از جنس فولاد ضد زنگ بر روی آن قرار می گیرد . امروزه از روکشی همرنگ دندان استفاده می شود. این کار به کودک کمک می کند تا برای افتادن دندان شیری آماده شده و در هنگام رویش دندان های دائمی ریشه آن را جذب کند. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه می باشد. این کار برای حفظ دندان می باشد در صورتی که نتوان از این روش دندان را نجات داد باید دندان را کشید.

مشاوره قبل از عصب کشی دندان کودکان

مشاوره قبل از عصب کشی دندان در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . در این جلسه بعد از معاینه و بررسی دندان های کودک توسط دندانپزشک ، روش های درمانی موثر برای والدین پیشنهاد می شود . همچنین توصیه هایی به والدین درباره توجه به بهداشت دندان و دهان پیشنهاد می شود تا آموزش هایی به کودک بدهند . همچنین پزشک نگرانی هایی که والدین درباره عصب کشی دندان فرزندشان دارند با توضیحات دندانپزشک برطرف می شود. درمان به موقع دندان بخصوص در سن پایین مشکلات احتمالی و آسیب های زیاد را در آینده برطرف می کند.

کلام آخر

همانطور که عصب کشی در بزرگسالان انجام می شود و دندان را نجات می دهد در کودکان نیز برای دندان شیری ضروری می باشد. وجود دندان های شیری مانند سایر دندان ها برای غذا خوردن و صحبت کردن ضروری می باشد. از طرفی نگه داشتن دندان های شیری فضای مورد نیاز برای رویش دندان هایی که قرار است در آینده جایگزین شود و تا مادام العمر بماند حفظ می کند.

سوالات متداول عصب کشی دندان کودکان

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

5 دیدگاه در عصب‌ کشی دندان کودکان
  1. سلام خسته نباشید، آیا عصب کشی دندان های شیری به ریشه دندان های دائمی آسیب می زند ؟

    • سلام،
      نه تنها آسیب نمی زند بلکه برای جلوگیری از سرایت عفونت و از دست رفتن دندان ها حتما باید انجام شود .

  2. سلام وقت بخیر، آیا عصب کشی برای دندان های شیری ضروری است ؟

    • سلام
      با توجه به اين كه ما تا رويش دندان دائمى به اين دندانها نياز داريم ناچاريم كه درمان را انجام دهيم در غیر این صورت با عوارض متعدد مواجه خواهيم شد .

  3. دیدگاه *ممنون از مقاله خوبتون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 7 + 10 =

تماس سریع