فضا نگهدارنده دندان کودکان

امروزه برای حفظ فضا دندان از دست رفته در دندانپزشکی کودکان از فضا نگهدارنده استفاده می نمایند . زمانی که دندان شیری قبل از رویش دندان دائمی به هر دلیلی از دست می رود جهت حفظ فضای دندان دائمی از فضا نگهدارنده استفاده می شود .

افتادن زودهنگام دندان شیری منجر می شود تا دندان دائمی مسیر رویش خود را گم کند و در فضای خالی یا کج رویش داشته باشد . دندانپزشکان برای پیشگیری از نامرتبی دندان های دائمی و حفظ فضای از دست رفته دندان توصیه و اقدام به استفاده از فضا نگهدارنده می نمایند .

فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده دندان کودکان

انواع فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده دندان، انواع مختلفی دارد که عبارتست از: ثابت، متحرک، یک طرفه و دوطرفه می باشد . نوع انتخابی فضا نگهدارنده دندان کودکان با توجه به تشخیص دندانپزشک کودکان مشخص می شود . لذا در صورت استفاده از فضا نگهدارنده باید مراجعه منظم به دندانپزشک داشته باشید .

فضا نگهدارنده متحرک

فضا نگهدارنده متحرک همانند یک پلاک نگهدارنده می باشد . این نوع از فضا نگهدارنده فقط جایگزین دندان از دست رفته می شود و مناسب برای دندان های آسیاب عقب دهان نیست .

فضا نگهدارنده ثابت

یکی از پرکاربردترین فضا نگهدارنده ها، فضا نگهدارنده ثابت می باشد . معمولا فضا نگهدارنده های ثابت از دو نوع یک طرفه و دوطرفه تشکیل شده اند .

فضا نگهدارنده یک طرفه

فضا نگهدارنده دندان یک طرفه به حلقه ای دور دندان متصل می شود که سبب می شود تا فضای خالی را حفظ نماید .

فضا نگهدارنده دو طرفه

از پرکاربرد ترین فضا نگهدارنده دندان دو طرفه می باشد که به طور معمول این نوع از فضا نگهدارنده قوس دندان نامیده می شود .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 مراقبت های بعد از فضا نگهدارنده دندان

  • جهت رعایت بهداشت دهان و دندان کودک، سعی نمایید نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به کودک خود بیاموزید و یا از دندانپزشک اطفال آموزش صحیح مسواک زدن را درخواست نمایید .
  • از فشار آوردن به فضا نگهدارنده اجتناب ورزید زیرا این عمل منجر به شل شدن و خم شدن آن می شود .
  • در صورت استفاده از فضا نگهدارنده ثابت از خوردن شیرینی جات و تنقلات اعم از آدامس، شکلات بپرهیزید زیرا این عمل منجر به شل شدن و باقی ماندن مواد خوراکی در بین آن می شود.

مدت زمان استفاده از فضا نگهدارنده در کودکان

مدت زمان استفاده از فضا نگهدارنده در دهان کودک همیشگی نیست و زمانی که دندان دائمی رویش پیدا کرد می توان فضا نگهدارنده را باز کرد و دیر اقدام کردن برای باز کردن و خروج فضا نگهدارنده از دهان منجر به لق شدن دندان های مجاور آن می شود .

علل استفاده از فضا نگهدارنده دندان کودکان

از دست رفتن دندان شیری علل مختلفی دارد که عبارتست از: پوسیدگی های دندانی، تروما دندان، بیماری های خونی و اختلالات متابولیسمی می باشد که هر کدام از این علل ها منجر می شود تا دندانپزشک اطفال جهت حفظ دندان از دست رفته دندان شیری اقدام به استفاده از فضا نگهدارنده نماید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به دندانپزشکی اطفال خوب در تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر لیلا آذرنوش:

مراقبت از دندان کودکان

تکامل دندان کودکان

پوسیدگی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان کودکان

مراجعه کنندگان عزیز در مطب دندانپزشکی دکتر لیلا آذرنوش

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 10 − 8 =

تماس سریع